Raportissa tarkastellaan asiakaspaikkojen määriä, asiakas- ja työturvallisuutta, palautetta, henkilöstön tyytyväisyyttä sekä valvontakäyntejä eri palveluasumisyksiköissä ajalla 1.1.–30.4.2025.
Asiakaspaikat jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Paloheinä: 30 paikkaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, 4 paikkaa palveluasumisessa
Länsi-Pasila: 25 paikkaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa
Villa Vuoranta: 31 paikkaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa, 12 senioriasumisessa
Kotipolun palveluasunnot: 17 paikkaa yhteisöllisessä asumisessa
Malminkartanon muistiosaamiskeskus: 62 paikkaa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa
Asiakasturvallisuus ja työturvallisuus
Seuranta-ajanjaksolla tehtiin yhteensä 84 potilasturvallisuusilmoitusta, joista suurin osa koski lääkepoikkeamia. Poikkeamien vähentämiseksi on järjestetty koulutusta ja tarkasteltu lääkehoidon prosessia yksikkökohtaisesti ilmoitusten pohjalta. Henkilöstön kanssa on käyty keskusteluja kehittämistoimista erityisesti kriittisten lääkkeidenjakovaiheiden turvallisuuden varmistamiseksi. Ilmoitusten pohjalta annetaan säännöllisesti palautetta, ja henkilöstöä kannustetaan ja tuetaan ilmoitusten tekemisessä.
Työturvallisuusilmoituksia tehtiin 29, joista valtaosa liittyi uhka- ja väkivaltatilanteisiin. Tapaukset painottuivat muistisairaiden yksiköihin, erityisesti työikäisten muistisairaiden sekä erään ikääntyneiden yksikön asiakkaisiin, jotka ovat fyysisesti hyvin aktiivisia. Henkilöstöä on tuettu tilanteiden hallinnassa koulutuksin ja työnohjauksella.
Tietoturvailmoituksia ei tehty raportointijaksolla.
Asiakaspalaute ja läheistyytyväisyys
Hoitokoti Päiväkumpu toteutti läheistyytyväisyyskyselyn vuoden 2024 lopussa. Tulokset olivat erittäin myönteisiä ja antoivat arvokasta tietoa kehittämisen tueksi. Kysely lähetettiin 170 läheiselle, joista 77 vastasi. NPS-luku (Net Promoter Score) oli 55, mikä on erinomainen tulos.
Raportointijakson aikana saatiin yksi muistutus, joka ei edellyttänyt toimenpiteitä.
Henkilöstön tyytyväisyys ja valvontakäynnit
Henkilöstön työtyytyväisyyttä kartoitettiin keväällä 2025 Roidun kyselyllä. Hoitokoti Päiväkummun henkilöstö antoi NPS-arvoksi 39, mikä sekin on hyvä tulos. Vakanssien täyttöaste on erinomainen: 95–99 %.
Valvontakäynti tehtiin Paloheinän ympärivuorokautiseen hoivaan 25.2.2025. Yksikkö on kehittänyt aktiivisen arjen toimintamalliaan ja saanut siitä myös palkintoja. Tarkastuksessa käytiin läpi neljän asiakkaan hoitotyönsuunnitelmat ja päivittäiskirjaukset, jotka todettiin konkreettisiksi, selkeiksi ja asiakaslähtöisiksi.
Johtopäätökset: Omavalvontaohjelman seuranta ja havainnot ajalta 1.1.2025-30.4.2025 osoittavat, että palveluasumisyksiköissä on tehty parannuksia asiakasturvallisuuden, asiakaspalautteen ja henkilöstön tyytyväisyyden osalta. Asiakaspaikkojen määrä suhteessa ammattitaitoiseen henkilöstöön eri yksiköissä on riittävä, ja valvontakäynnit ovat osoittaneet, että hoitotyönsuunnitelmat ja päivittäiskirjaukset ovat selkeitä ja asiakaslähtöisiä. Jatkuva kehittämistyö ja asiakaslähtöisyyden lisääminen ovat keskeisiä tavoitteita tulevaisuudessakin.