Elämänilon toimintafilosofia vie päiväkumpulaiset merkityksellisten asioiden äärelle

Elämänilo on enemmän kuin arkisten tarpeiden tyydyttämistä perinteisen tuen ja hoivan keinoin. Se on elämän mielekkyyttä, tarkoituksellisuutta ja merkityksellisyyttä. Päiväkummussa kaikki voivat kokea iloa elämäntilanteestaan riippumatta.

Positiiviseen ajatteluun pohjautuva elämänilon toimintafilosofia on ollut perheyrityksen toiminnan punainen lanka jo kaksikymmentä vuotta. –Meille se tarkoittaa sitä, että mahdollistamme hoitokotiemme asukkaita ja kotipalveluiden asiakkaita löytämään arkeen ja juhlaan sellaisia mieltä ilahduttavia kokemuksia, jotka varmistavat heille hyvän elämän. Elämänilon toimintafilosofia luo toiminnallemme yhteisen arvopohjan, joka ohjaa päivittäistä tekemistä ja työtä, Anne Kangas kertoo.

Elämäniloa tuovat asiat ovat jokaiselle yksilöllisiä. Jotta esimerkiksi hoivakodissa pystytään olemaan asukkaiden tukena luomassa merkityksellisiä hetkiä, on tiedettävä, mikä heitä ilahduttaa. Siksi liikkeelle lähdetään jokaisen asukkaan elämänhistoriaan tutustumisesta. –Asukkaan muuttaessa Päiväkumpuun hänen kanssaan käydään haastatteluissa läpi koko elämänkaari. Usein omaiset ja läheiset ovat mukana keskusteluissa. Tunnistamme mistä asioista asiakas on aina nauttinut. Keskustelemme siitä, mikä tuottaa tällä hetkellä iloa ja hyvää mieltä. Teemme yhdessä asukkaiden kanssa heidän huoneidensa seinille elämänilontaulut. Ne tuovat hyvää mieltä asukkaille ja muistuttavat henkilökuntaa ja läheisiä asukkaalle iloa tuottavista asioista, Anne Kangas kertoo.   

Päiväkummussa pysähdytään päivittäin tärkeiden kysymysten ääreen. Mikä sinulle on tärkeää? Mikä tuo sinulle elämäniloa? Tai mikä tekee arjestasi mielekkään ja merkityksellisen? Nämä asiat ovat yksilöllisiä ja saattavat myös muuttua vuosien saatossa. Siksi kysymyksiin on hyvä palata aika ajoin. –Eräs asukkaamme kertoi aiemmin keränneensä itse joka kevät valkovuokkoja metsäretkillään. Seuraava keväänä hänen vastuuhoitajansa muisti tämän. Hoitaja tiesi, ettei asukas enää pääse metsään liikkumaan, joten hän keräsi itse valkovuokkokimpun asukkaan yöpöydälle, Anne Kangas kertoo pienistä keinoista ilahduttaa asukkaita. 

Asukkaille on tärkeää kokea tulleensa kuulluiksi ja kohdatuiksi. Toiveet ovat usein hyvin konkreettisia. Jollekin asukkaalle tärkeää voi olla saada rakkaimmat ihmiset vierelleen mahdollisimman usein, jollekin se ilon hetki voi olla vapputanssit ylioppilaslakki päässä.  Toisille se voi olla päivittäinen huulipuna ja halaus. Iso osa asukkaille iloa ja hyvää mieltä tuottavista asioista on helppo toteuttaa päivittäin. Toiset vaativat vähän enemmän suunnittelua ja joissakin tarvitaan omaisten apua, kuten lastenlasten vierailut. Päiväkummun kotihoidon työntekijä voi lähteä mukaan esimerkiksi mökkireissulle. Vain harvat toiveista ovat liian vaativia toteutettaviksi.

–Erään asukkaamme elämänilontaulussa oli toive päästä vielä kerran Thaimaahan kanoottiretkelle. Mietin, että miten ihmeessä tämän toteutamme. Hoitajamme keksivät toteuttaa matkan virtuaalisesti. Toinen asukas toivoi pääsevänsä kuukävelylle. Tälle huikealle matkalle asukas pääsi VR-lasien avulla. 

Iloa tuovat paljon myös yhteisölliset tapahtumat – kuten muisteluryhmät, yhteiset lauluhetket, konsertit ja jumpat. Ihminen voi löytää inhimillistä kasvua olemalla yhteydessä toisiinsa. Siksi on tärkeää, että jokaisella asukkaalla on mahdollisuus jakaa ilahduttavia kokemuksia yhdessä muiden kanssa. Asukaskokouksissa voidaan yhdessä suunnitella esimerkiksi millaiset vappujuhlat pidetään tai mitä uusia harrasteryhmiä asukkaat toivovat. –Vuosaaren hoitokodissamme asunut mummini löysi paljon mielekästä tekemistä ja sai hyviä ystäviä. Hän todella viihtyi ja nautti vuosistaan siellä, Anne Kangas muistelee. 

Päiväkummussa elämänilonfilosofian onnistumista mitataan jatkuvasti, jotta työmme vaikuttavuus pysyisi korkealla tasolla. –Meille ei riitä perustason työskentely vaan haluamme, että asukkaidemme ja asiakkaidemme elämässä on merkityksellisyyttä ja iloa. Tehtävämme on kuunnella yksilölliset tarpeet, toiveet ja odotukset, joita toteutamme arjessa päivittäin. Siksi meille on tärkeää seurata jatkuvasti, miten olemme onnistuneet elämänilon hetkien mahdollistamisessa asiakkaillemme. On motivoivaa kuulla hyvä palaute kyselyissämme, Anne Kangas iloitsee. 

Normaalisti halailu ja läheisyys on aina Päiväkummun arjessa läsnä, joten haastava koronavuosi on luonnollisesti rajoittanut läheisyyden kautta iloa tuovia asioita. Päiväkummussa on kuitenkin pystytty kekseliäillä ratkaisuilla nauttimaan elämästä myös pandemian aikana. Poikkeusjärjestelyjä tehtiin paljon. Esimerkiksi livekonsertteja ei voitu sisätiloissa pitää, mutta luovilla ideoilla järjestettiin musiikkiesityksiä pihalla. 

Asukkaiden elämäniloa hoivakodeissa ovat rakentamassa monet ammattilaiset, kuten lähi- ja sairaanhoitajat, sosionomit, kokit, laitoshuoltajat, lääkärit, fysioterapeutit, huoltomiehet ja myös erilaiset harrastustoimintojen vetäjät. Hoitokoti Päiväkummussa joukkoon kuuluvat muun muassa hoivamuusikko ja kuvataideohjaaja. On tärkeää, että jokainen työntekijä hahmottaa oman roolinsa ja työnsä merkityksellisyyden asukkaiden hyvän arjen rakentamisessa. Moniammatillinen tiimi mahdollistaa osaltaan asukkaille laadukkaan ja sisältörikkaan elämän läheisten lisäksi.

Panostaminen henkilöstöön on näkynyt asiakaspalautteissa. Vuodesta toiseen ovat korostuneet kommentit ystävällisestä, huolehtivasta ja välittävästä henkilökunnasta. Henkilöstömme on motivoitunut työskentelemään ihmiskeskeisesti ja tavoitteellisesti hyvän elämän eteen. Päiväkummussa on sanottu monen aistivan hyvän ilmapiirin, aivan kuin hyvän ruoan. Päiväkummun oma keittiö ja taitavat kokit valmistavat lempiruokia, muistavat asukkaiden merkkipäivät ja loihtivat sesongin mukaisia teemakokonaisuuksia. 

–Koulutamme aina uudet työntekijämme elämänilon toimintafilosofian periaatteisiin. Lisäksi käymme yhdessä henkilöstön kanssa vuosittain läpi sitä, miten meidän palvelumme vastaavat elämänilon toimintafilosofiaamme ja toimimmeko aina arvojemme mukaisesti. Jos puutteita ilmenee, alamme heti miettiä miten ne korjataan. Työmme on palvelua ihmiseltä ihmiselle. Se on työtä, jolla on merkitystä. Joka päivä tietää, miksi lähtee töihin. On ollut mahtavaa huomata, että elämänilon toimintafilosofian näkyminen toiminnassamme mainitaan myös ulkopuolisissa auditoinneissa, Anne Kangas iloitsee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *